FANDOM

Mall:TV-serie

Det Surrar om Maggie är en Disney Channel-serie skapad av Dave Polsky och regisserad av David Wasson. Serien hade premiär i juni 2005, men lades dock ned efter en säsong. I Sverige, visas serien bara på Toon Disney.

Karaktärer Redigera

Huvudpersoner Redigera

  • Maggie Pesky är en fluga som bor i Stickyfeet med hennes familj. Med en dröm om att en dag bli en känd rockstjärna, hon tvekar aldrig att spela på sin dubbla basgitarr och struntar till och med i regler för att få sin dröm att bli sann. Hon sätter sig ofta i kniviga situationer, som att fuska på ett skolprojekt, och hon tar ofta med sig sin bästa vän Rayna. Maggie är självisk och tänker bara på henne själv och vad hon vill. Till slut för Maggie det rätta. Maggie bryr sig om sin familj och sina vänner.
  • Aldrin Pesky är Maggies äldre bror. Han är populär och dejtar troligen Dawn Swatworthy, en av Maggies fiender. Aldrin är en sportfåne, spelar mest fotboll. Han är ibland självisk.
  • Pupert Pesky, Maggie och Aldrins yngre bror, är en kort liten kille. Han är klumpig, älskar att ha kul. Han är en expert på fotografering. Olikt Maggie och Aldrin, så är Pupert inte självisk. Han tänker på de andra och deras nöd istället för hans egna.
  • Bella Pesky är det fjärde och sista barnet ur Pesky familjen. Hon är fortfarande en maggot. Hon har jämt ett vakande öga från sin mamma. Hon har många talanger som, jonglering, balett och breakdance. Hur som helst, hon kan inte prata. Hon kan bara säga ”Goo” and ”Gah”. Som Maggie har hon rosa hår.
  • Chauncy Pesky, Maggie och hennes syskons pappa.
  • Frieda Pesky, Maggie och hennes syskons mamma, backar ofta när hennes man straffar hennes barn. Hon medverkar som en husfru som lagar mat, tvättar och tittar konstant till den lilla Bella.
  • Rayna Cartflight är Maggies bästa vän. Även om hon ofta inte tycker om Maggies planer, så hjälper hon ofta Maggie. Ibland kommer hon själv med olika planer, men de är oftast omöjliga att utföra.

Invånare i Stickyfeet Redigera

  • Maria Monarch – "The Candidate" Maria är en vän till Maggie och Rayna. I hennes första medverkan var hon en oattraktiv nörd som nästan ingen tyckte om. Men Maggie och Rayna bestämde sig för att ge henne en Makeover. Maria ställde upp i Skönhetstävlingen då också, den tävling som Maggie hoppades på att vinna... och Dawn med. Sedan dagen Maggie och Rayna fixade till Maria, så har hon varit så vacker.
  • Dawn Swatworthy – "The Candidate" Dawn är Maggie och Raynas rival på Buzzdale. Hon försöker jämt sätta käppar i hjulet för Maggie och Rayna. Dawn omges av två andra flugor med samma attityd. Dawn har bara förlorat mot Maggie en gång, och det var i avsnittet "The Usual Insects", fixar Dawn så att Maggie och Rayna inte får åka med på klassresan till vattenlandet genom att ändra i deras journaler. Maggie, Rayna, Melvin, Gympa Shorts, Eugene, Wendell och Snap ger igen med samma mynt... eller försöker i alla fall. När Maggie skulle ändra i Dawns journaler, kommer Dawn in och det visar sig att Snap varit på Dawns sida hela tiden. Men det slutar med att Dawn och Maggie får sitta kvar medan de andra åker till vattenlandet.
  • George – "The Flyinator" George är Aldrins bäste vän. Han har dock inte dykt upp i många avsnitt. George spelar i samma fotbollslag som Aldrin, vilket man ser på jackan.
  • Eugene & Wendell – "The Science Whatchamacallit" Eugene och Wendell är två smarta skalbaggstvillingar. De tycker om Maggie och Rayna, och de tycker om de ännu mer när Maggie och Rayna utnyttjar de för att klara ett skolprojekt. Då tror självklart Eugene och Wendell att Maggie och Rayna gillas lika mycket tillbaka, eftersom de inte visste om Maggie och Raynas svek.
  • Lacey Nyckelpiga – "Ladybugged" En snobbig nyckelpiga som flyttade till Maggies skola från hennes gamla skola i Beverly Gardens (troligen en parodi på Beverley Hills). Hon gillar att bossa över studenter på Buzzdale Akademin och agerar som att hon är bättre än de. Detta kan bevisas i avsnittet som hon medverkar i, när hon kokar ihop en stor lögn om vilket liv hon hade i Beverley Gardens. Hur som helst, Maggie avtäcker slutligen hennes lögner i slutet av avsnittet, och hon blir en normal elev, fast hon påminner fortfarande om en snobb som hon var i början.
  • Rektor Peststrip – "Lunchlady" Rektor Peststrip är rektor på Buzzdale Akademin och håller ofta ett vakande öga på Maggie. Anledningen är att Maggie ofta hittar på hyss. Peststrip har satt dit henne många gånger. Maggie får ofta kvarsittingar och liknande av Peststrip. I "Sick Days Inc" sålde Maggie låtsas-sjuklådor till eleverna så de kunde låtsas att de var sjuka. När Peststrip fick tag på Maggie fick hon räkna bomullstussar som straff.
  • Herr Bugspit – "King Flear" Herr Bugspit är Maggie och hennes klasskamraters överdramatiska historielärare. I avsnittet "Faking History" då han gav de en läxa under lovet, försökte Maggie fuska. Men Bugspit kom självklart på henne. Herr Bugspit är också en god vän till Maggies far Chauncy.
  • Fru Hatchison – Sjuksköterska på Buzzdale Akademin.
  • Fru Mattant – "Lunchlady" Är Buzzdale Akademins mattant. Hon serverar bara smörja till mat. Men när Maggie gör så att hon säger upp sig, kommer istället några av föräldrarna till skolan och gör maten. Maggie ångrar sig när föräldrarna helt och håller tar över skolan. Maggie söker upp Fru Mattant igen och får henne tillbaka.
  • Melvin Stinkbagge – "Love Stinks" En stinkbagge som går på dejt med Maggie i avsnittet "Love Stinks". Maggie försvarar han för sin lukt då alla retar honom. Då tror Melvin att Maggie är intresserad av honom och frågar om de kan gå ut. Maggie kunde inte andas på grund av lukten som kom från Melvin, så hon visste inte vad hon skulle säga. Sedan tog Melvin Maggie till Sumbklubben, och Maggie älskade det stället så hon fortsatte att utnyttja Melvin. Till slut erkände hon att hon inte var hans flickvän.
  • Gympa Shorts (Ruben) – En insekt som älskar sina gympa shorts nästan lika mycket som han älskar Dawn.
  • Chip – Är från Buzzdale Akademins skoltidning. Han är känd för frasen "Vilket scopp!".
  • Percy "Snap" – "The Usual Insects" Snap är en myra som omges av sitt gäng. De torterar ofta andra insekter. I avsnittet "Hooligans" fick Maggie kontrollen över Snap, genom att ha fått reda på hans barnsliga hemligheter.
  • Zeb " – Rottingmuck Ranch" Är Frieda Peskys bror som äger en ranch utanför Stickyfeet.
  • De Flammande Malarna – "Bella Con Carney" Är Maggie och Raynas idoler. De är tre tuffa rockare som spelar musik som tjejerna älskar.
  • Fru Cartflight – "Lunchlady" Är Raynas mamma. Namnet på pappan är dock okänt. Fru Cartflight är sedd för första gången som mattant i avsnittet "Lunchlady".

Röster Redigera

SändningstiderRedigera

Dag Tid Kanal
Lördag-Söndag 21:35 Toon Disney

Episoder Redigera

Mall:Main

Det Surrar om Maggie var den andra Disney Channel serien som lades ner efter en säsong. Bara 42 episoder producerades.

SäsongEp #Första dagSista dag
Säsong 1 21 Juni 17, 2005 Maj 27, 2006

Kuriosa Redigera

  • I Episod 15, (Sick Days Inc), sprayar Maggie fake-spya på Rayna, och i den nästa scenen har det mystiskt försvunnit.